fredag 25. september 2009

Historie...



Hytta vår skal ha torvtak og bjørkenever, og hva skal man da velge og hvordan skal man legge ? Har lagt ved en link til litt historie bak temaet : http://no.wikipedia.org/wiki/Torvtak#Never
Det morsomme med planleggingen når det gjaldt neveren, var at vi bommet litt på hvor vanskelig det skulle være å få tak i. Etter å ha forhørt oss rundt omkring på bygda, endte vi opp med å få kontakt med en bonde på over 80 år i Stordal kommune, som sa han hadde liggende "ny" never på låven. Den ble hentet og lagt på taket, men når vi etterpå skulle betale for den, kunne bonden fortelle at akkurat det partiet vi hadde kjøpt var over 100 år gammel og tatt ned av hans far. Det "nye" partiet som vi trodde vi hadde kjøpt var allerede solgt, var "bare" 60 år gammelt iflg. bonden. Konklusjonen må være at bare man behandler neveren riktig, så kan den vare i hundrevis av år! Flott ble det, med en fin brun patina på både neveren og hytta. Torva har vi ikke bestemt oss for enda. Ønsket er at den skal ha innslag fra faunaen omkring. På taket er det nå lagt flott membran.





Inne i hytta skal det ikke bare komme nye møbler, men også gamle møbler med sjel og historie. Mye av de gamle møblene er arvestykker fra familie i Stordal. Denne kista står det 1898 (fødselsdato) på og er nok ikke så veldig mye yngre enn det. Den er fra min fars familie i Stordal, og skal få plass i stua. Av alle ting har jeg funnet en stor, rund klokke i samme "utførelse" på konkurssalg til Fryd-butikken og som skal henge over kista. Håper det blir bra !



Denne gamle "Amerika-kista" som min mann har arvet fra sin bestemor fra Stordal er nok over 100 år gammel. Vi tror den ble brukt som reisekoffert da oldemora til min mann kom tilbake fra Amerika og bosatte seg i Stordal. Den skal fungere som bord på stua.


Dette "halve" bordet kommer også fra Stordal, og den andre "halvparten" ligger på loftet vårt i påvente av å bli gangbord på hytta.


En gammel Radionette står også og venter på å få flytte inn på hytta. Skal prøve å få den reparert av min far som jeg har arvet den av. Han var tidligere radio- og tv-tekniker... Kanskje noen som husker denne ? http://no.wikipedia.org/wiki/Radionette Jeg lyttet faktisk til Radio Luxemburg på denne i min ungdom...


Skapet har tilhørt min manns besteforeldre i Stordal, og ble nok mest sannsynlig også laget der, og skal stå på stua. Skapet er "melkelasert" utenpå. I tillegg er flere gamle møbler og ting samlet gjennom mange år; en rokk, over 100 år gammelt ski par etc.

1 kommentar:

  1. Veldig mange fine gamle ting som du skal ha på hytta :)
    Å jada, jeg husker godt den radiaoen. Vi lyttet også på Radio Luxemburg på loftet til min bestemor på en slik en, men den var brun. Lurer på hvor den er blitt av?....
    - Vibeke

    SvarSlett